Alla inlägg den 12 november 2012

Av linduz - 12 november 2012 14:38

Tjo.


Ja nu har jag gjort flera inlägg, tre med recept. Kolla in de, två av de har jag hittat på en blogg. Men tror att den bloggen är nerlagd för personen har inte skrivit sen mars 2010.

Tekakor, Vegetarisk lasagne & Fiskgratäng är recpeten. Fiskgratängen har jag hittat på själv.


Annars är det bra idag. :-)


Blev ett kort inlägg nu, för jag ska ta en promenad.


Ha det fint.

Av linduz - 12 november 2012 14:27

Fiskgratäng á la Linduz


4 port.

1 förpackning fisk med fyra bitar.

1 påse Abbas Citronsås

Potatis

Färsk dill

Citon


Gör så här:

Skala & skär potatisen i mindre bitar, koka de. När de är klara, gör mos. Krydda med salt, svartpeppar, dill & Muskot.


Lägg fiksbitarna i en form. Krydda fisken med salt, svartpeppar, dill & citron.

Häll på Citronsåsen på fisken, gärna över hela så fisken täcks. Lägg moset efter kanterna.

Grädda sen i mitten av ugnen c:a 45 minuter.


Severa med grönsaker.

Av linduz - 12 november 2012 14:17

Lätt lasagne - Vegetarisk


250 g Bladspenat

2 vitlöksklyftor

Smör

1 burk Kelda sås Simply Cheese

8 - 10 Färska Lasagneplattor

2 dl Arla Köket riven ost Gratäng


Gör så här:


Sätt på ugnen, 225 grader. Skala & hacka vitlöken. Fräs vitlöken & spenat i smör i en stekpanna.

Rör ner ostsåsen. Varva spenatröra, ostsås & lasagneplattorna i en smord form.

Strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen i 20 - 25 minuter.


Severa med en sallad.

Av linduz - 12 november 2012 14:05

Lätta och snabba tekakor


4 dl mjölk

1 förpackning jäst

100 g smör

9 dl vetemjöl

2 krm salt


Jag har bakat dessa flera gånger. & jag har blandat i havregryn & linfrön. Om du ska blanda ner dessa sorter el. annan mjölsort, tänk på att minska mängden på Vetemjölet el. det andra mjölet.

Sist jag bakade dessa så hade jag 7 dl vetemjöl, 3 dl Havregryn & 1 dl linfrön. Då blev de bra & goda.


Gör så här:


Smält smöret i en kastrull, häll på mjölken. Värm till 37 grader.

Smula ner jästen i en bunke el. en Matberedare.

Blanda ner mjölet & saltet.


Jäs i 10 minuter.


Dela degen i 12 bitar, platta ut, nagga med en gaffel, låt jäsa på plåten i 10 minuter. 

Grädda i 250 grader i cirka 6 minuter.







Ovido - Quiz & Flashcards