Direktlänk till inlägg 12 februari 2014

Skönt att vara hemma.

Av linduz - 12 februari 2014 23:29

Hilda vaknade med ett leende på munnen på onsdagen. Hon kom i håg att kvällspersonalen sen kvällen innan sa att hon skulle få åka hem på onsdagen. 

Hilda är 79 år & hon bor i en vecka på en avdelning som är Växelvård, sen en vecka hemma. På växelavdelningen får hon tillsyn, hjälp & omvårdnad tjugofyra timmar om dygnet. Vilket Hilda gillar, när hon är hemma får hon klara sig själv vissa tider, för Hemtjänsten kommer tre gånger om dagen. De kommer morgon, vid lunch och på kvällen. 

Hilda gillar att bo på båda platserna, på Växelavdelningen där får hon träffa olika vänner. När Hilda är hemma är det lite mer fritt, där kan hon göra vad hon vill känner hon.


Hilda tittade på klockan den var 07.20, hon hörde att dörrarna hade gått igen flera gånger runt 07.00, hon hörde röster. Hon gick upp på toaletten, satte sig på toaletten. När hon satt där tröck hon på larmet på sin arm. Frida, en av personalen kom, hon hjälpte Hilda med hygienen & påklädning. Samt bäddning av sängen.

Hilda var inskriven på Växelavdelningen på grund av att hon hade brytit sin höger arm för någon månad sen. & nu klarade hon inte allt hemma själv. Hon klarade inte av hygien skötseln, påklädning & matlagning. 

Efter att Frida hade hjälpt Hilda med allt, så packade Frida Hildas väska & hygien sakerna. Sen tog de sällskap till matsalen där Hilda skulle få äta frukost. Frida ledde Hilda till platsen, Hilda valde en plats vid ett fönster, det var en solig morgon. Vilket var orsaken till att Hilda valde fönsterplatsen. För hon ville se ut. Hilda såg att bladen på träden började slå ut, gräset var grönare, lite vårblommor var uppe i rabatterna. Frida hade gått & hämtat medicinerna. Hon kom tillbaka med en frukost bricka med Kaffe, smörgås med ost & paprika på, Apelsinjuice, Rågflingegröt med Lingonsylt. Hilda blev alledes rörd för hon tyckte verkligen om personalen på Växelavdelningen. De var så snälla & omtänksamma tyckte Hilda.


Hilda hade bott där i sammanlagt i tre veckor. Hilda skulle ta bort gipset under den nästkommande veckan, då skulle hon få göra lite sjukgymnastik med. Hilda undrade om hon skulle få komma tillbaka till Växelavdeningen.

Jag ska kolla upp det sa Frida, som gick till Sjuksköterskan. Efter en liten stund återkom Frida, & svarade att det får doktorn återkomma med för det är han som vet eftersom man inte vet om armen har läkt rätt & bra. 

Hilda åt upp sin frukost, sen gick hon till några damer & farbrödrer i TV rummet. De kollade på en film med Lasse Åberg som var på en Skidsemester. Hilda & de nadra tyckte filmen var rolig & bra. De skrattade emellan åt.


Vid 12.00 serverades det lunch, Hilda fick sina mediciner igen, samt Knuttelåda, Potatis & sallad.

Vid 13.30 kom Hildas dotter, Christina & hämtade Hilda, de skulle åka hem till Hilda, så de gick till Hildas rum & hämtade packningen, & Sjuksköterskan låste ut dosetterna & andra mediciner. 

Hilda gick & sa Hej då till damerna & farbrödrerna samt personalen. Hilda gick ut till hissen med Christina, sen gick de ut till parkeringen. 


Christina skjutsade hem Hilda, hjälpte henne in med allt. Sen åkte Christina & handlade till Hilda. Christina hade städat hos Hilda, innan Hilda skulle hämtas. 

Så nu hade Hilda det bra hemma. Hon la sig på sängen & vilade. 

Christina hade handlat Hildas favorit bröd, Fruktkusar. Så det åt Hilda till eftermiddags fikat vid 15.00 Runt 19.00 kom Hemtjänsten & hjälpte Hilda med medicinen & kläderna. Sen satte Hilda sig i sin fåtölj med nattlinne & morgonrock & tittade på Tv & åt lite kvällsfika. Runt 21.30 gick Hilda & la sig. Det var renbäddat i sängen. Hilda tänkte vilket jobb Christina hade haft denna dag. 

Hilda hade haft ett till barn, Dagny, men hon hade omkommit i en bilolycka för ungefär tio år sen. Så nu var det Christina & hennes man som hjälpte Hilda med allt. Vilket Hilda var mycket tacksam för. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av linduz - 18 januari 2015 18:21

Hej. Oj nu måste du ha blivit chockad att Linduz skrev ett nytt inlägg. Fick se att bloggen har varit nere sen september. Så vad har hänt sen dess. Som du ser är rubriken positiv. Jag jobbade på vikariatet till november. Allt gick bra. Jag har ...

Ja!

Av linduz - 19 september 2014 13:10

Här har det hänt lite av varje.      På måndag börjar jag på ett nytt vikariat, inom äldreomsorgen, ska jobba i tre månader på 80 %. Det känns bra.      Träningen har gått bra, jag fortsatte & slutföra mina fem gratis gånger, sen köpte jag ko...

Av linduz - 2 september 2014 09:39

Ja nu har vi nått höstens första månad (enligt mig). Lite skönt men ändå inte.  Jag måste kolla genom ljusförvaringen så jag vet om jag kan mysa med ljus & te i soffan framför tv'n. Ljus är ett måste på hösten tycker jag. & te! Tänk så underbart de...

Av linduz - 12 augusti 2014 11:59

Hej, ja nu har vi kommit till sommarens sista månad. Vilket jag tycker är tråkigt.  Vad har jag gjort i sommar? träffat lite vänner, varit på after work med en vän, varit på fester, firat midsommar i Tyresta nationalpark, jobbat, varit på Medeltids...

Av linduz - 14 juli 2014 14:25

Oj kommer ni i håg mig?! Det är jag Linduz som skriver.  Oj vad bloggen har ekat ett bra tag, jag misshandlar den som bara den. & er läsare, hallå finns ni kvar?! förstår om ni inte vill vara kvar som läsare.    Här är allt fint. =)  Jobbat d...

Ovido - Quiz & Flashcards